Alles over huisstijlen en huisstijlimplementatie
Alles over huisstijlen en huisstijlimplementatie
De visuele identiteit van je bedrijf is je huisstijl. Iedereen kent wel het logo van IKEA of Lidl, Coca Cola en Tony Chocolonely. Het vertalen van het logo naar alle middelen binnen de organisatie waar een logo op kan is de huisstijlimplementatie.
Wat is een huisstijl precies?
De huisstijl bepaalt het beeld dat mensen van een bedrijf hebben. Het is de identiteit van de organisatie. Een mooie en positieve huisstijl zorgt voor een aantrekkingskracht voor huidige en toekomstige klanten en medewerkers. Door de huisstijl kan je je onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. De huisstijl zorgt ervoor dat al je communicatie uitingen de zelfde uitstraling hebben. Dit draagt bij aan het gevoel voor kwaliteit.
Waarom een huisstijl implementeren?
Een goed doordachte en uitgevoerde huisstijl zorgt ervoor dat alle uitingen van je bedrijf dezelfde positieve associatie oproepen. Bedrijven als IKEA en McDonalds die met één hyper herkenbaar profiel naar buiten treden, plukken daar al de vruchten van. Dat geldt overigens niet alleen voor commerciële bedrijven maar ook voor overheden en non–profit organisaties.
Huisstijlelementen en dragers
Het logo is vaak de basis van een huisstijl. Je bepaalt voor het logo huisstijlelementen als de kleuren, typografie, beeldmerk, etc. Deze afspraken gebruik je als basis voor het ontwerpen van alle overige huisstijldragers zoals e-mail templates, briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, website, pand, bedrijfskleding en wagenpark. Elk onderdeel waar een logo op kan binnen de organisatie moet worden afgestemd op deze huisstijlafspraken en verwerkt in een huisstijlhandboek.
Je merk in beweging
Als alle afspraken rondom huisstijl zijn vastgelegd, betekent dat niet dat je er voor altijd aan vast zit. Een huisstijl gaat gemiddeld 7 tot 8 jaar mee. In deze periode kan er heel veel gebeuren met jou als ondernemer of je bedrijf. Je hebt een nieuwe investeerder aangetrokken. Je richt je op een andere doelgroep of je productlijn is veranderd. Allemaal redenen om je merk een facelift te geven.
Maar pas op voor de valkuilen! Stel je voor dat er een product manager bij Coca Cola bedenkt dat hij/zij blauwe en super strakke letters wil gaan gebruiken op het etiket van Coca Cola Zero. En oh twee pijltjes die aangeven dat Coca Cola lekker is na het sporten. Ga jij je geliefde cola merk dan nog vinden bij de Appie?
Maar hoe houd je je merk dan wel in topconditie, nadat de nieuwe of aangepaste huisstijl geïmplementeerd is?
Huisstijlmanagement en bewaking
Door je huisstijl serieus te nemen en deze met hand en tand te bewaken. Door je huisstijl actief te beheren en te onderhouden, voorkom je merkvervaging en houd je bedrijf de juiste uitstraling. Ondernemers die veel aandacht besteden aan hun huisstijl en deze consistent doorvoeren presteren beter. Dit komt doordat 83% van alle communicatie visueel is.
In dat opzicht is huisstijlimplementatie een continu proces, dat het imago en de aanwezigheid van het merk moet controleren ondanks veranderingen in de markt of de bedrijfsstructuur. (Bron:TU Twente)
Voorbeelden huisstijlimplementaties van onze opdrachtgevers
Omroep Human
Voor de landelijke campagne van omroep Human om voldoende leden te werven en zo een erkende omroep te worden liet Human een campagnestijl ontwikkelen door Thonik.
De campagnestijl kenmerkt zich door veelkleurige vlakken die dynamisch gebruikt kunnen worden en de verbinding uitbeelden tussen offline en online (televisie). De typografie is strak en helder en maakt gebruikt van 2 lettertypen uit de Bureau Grotesk familie.
De uitdaging was om de campagnestijl zo toe te passen dat er een herkenbaar beeld ontstaat zonder dat het saai en voorspelbaar wordt.
EQIN
Onder de paraplu van EQIN vielen drie bedrijven 2rent, Interlas en WTT Lasopleidingen. EQIN had een eigen huisstijl en was als organisatie verantwoordelijk voor de administratieve processen van de drie bedrijven. 2rent had een eigen huisstijl en Interlas en WTT Lasopleidingen hadden een gelijke huisstijl met uitzondering van de naam. Dit zorgde niet alleen voor torenhoge kosten voor het onderhouden van alle huisstijluitingen. Het was moeilijk te bewaken en zorgde daarnaast voor veel verwarring bij klanten. Ze kregen bijvoorbeeld een offerte van 2rent een factuur van EQIN en materiaal van Interlas terwijl hun mensen getraind werden door WTT Lasopleidingen.
Daarom werd in 2009 besloten alle merken onder te brengen onder één merk EQIN. Na invoering van de nieuwe huisstijl leverde dit direct een besparing op in bedrijfskleding, bedrijfswagens en catalogi.
Om herkenbaar te blijven werden de kleuren van 2rent gebruikt. Om de kosten van een grootschalige huisstijlaanpassing te drukken werd de implementatie over 5 jaar uitgesmeerd.
Gemeente Amsterdam
De huisstijl van de gemeente Amsterdam is ontworpen door Thonik en Edenspiekermann . De huisstijl heeft zelfs een eigen webpagina gekregen amsterdam.nl/stijlweb.
Iconen Adam en Eva zijn herkenbaar voor elke Amsterdammer en hebben in de loop der jaren steeds meer toepassingen gekregen. Als een soort van open source vormgeving hebben vele vormgevers bijgedragen aan de ontwikkeling van allerlei situaties waarin Adam en Eva zich kunnen bevinden. De door Amsterdam goedgekeurde toepassingen zijn op te vragen via de beeldbank. De ontwikkeling van Adam en Eva is het mooiste bewijs dat vormgeving binnen de kaders van een huisstijl volop in beweging kan zijn.
Meer weten over huisstijlen en huisstijlimplementatie?
Neem contact met ons op!