Infographics: wat zijn het & wat heb je eraan?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. En duizend woorden over data, dat leest natuurlijk niemand. Hoe zorg je er dan toch voor dat iedereen de schoonheid van jouw data ziet en begrijpt? Tadaaa, visualiseer het en je hebt een infographic! Infographics transformeren saaie gegevens in een boeiende beeldtaal.

Rapport of infographic?

infographics vormgeving MPS

infographic factsheet MPS

Wanneer je naar een bekend woord kijkt, zien je hersenen een plaatje en niet een groep letters die verwerkt moeten worden. Dat blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in het Journal of Neuroscience. Iemand vragen om een ​​gegevensrapport te lezen vereist dan ook veel aandacht en tijd. Door het rapport in een infographic te veranderen, wordt het proces makkelijker te verwerken voor de hersenen en is daardoor de kans dat de lezer de informatie opslaat vele malen groter.

Visuele informatie

90% van de informatie die naar onze hersenen wordt verzonden, is visueel. Vergelijk voor jezelf het verschil in effectiviteit tussen een blok tekst of een infographic maar eens.

Een infographic is een middel waarmee je informatie sneller en beter overbrengt. Eigenlijk is de infographic al een heel oude tool voor gegevensvisualisatie. Denk bijvoorbeeld aan het periodiek systeem der elementen dat je op de middelbare school leert. Het periodiek systeem is een grafische weergave van alle elementen in de wereld. Het bestaat uit basisvierkanten met codes en kleurcodes om de verschillende soorten elementen te tonen.

Daarnaast zijn er vormen die mensen standaard herkennen zoals landkaarten, de eerste hiërogliefen, of de datavisualisatie via grafieken en diagrammen. Dit zijn allemaal voorlopers van de infographics die we nu nog regelmatig gebruiken. Het zijn eenvoudige, maar effectieve manieren om overal ter wereld dezelfde informatie te delen.

Niet alle gegevens kunnen worden gevisualiseerd. Je hebt de juiste soort informatie nodig. Bijvoorbeeld aantallen, vormen, kleuren. Eenvoud is hierbij het allerbelangrijkste. Hoe meer details worden toegevoegd, hoe moeilijker data te onthouden is. Als het te ingewikkeld wordt kunnen mensen de informatie niet goed verwerken. Door het eenvoudig te houden en te visualiseren blijft de informatie veel beter hangen.

Infographic of datavisualisatie: wat is het verschil?

Veel mensen halen de begrippen infographic en datavisualisatie door elkaar, maar er is toch een groot verschil. Een infographic vertelt altijd een verhaal rondom een bepaald thema, terwijl datavisualisatie veel meer gaat over het toegankelijker maken van data (over het algemeen cijfers) door ze te verwerken in bijvoorbeeld een grafiek of (staaf)diagram.

Infographic maken en delen

Visuele verhalen maak je om te delen, daarom is het belangrijk een infographic af te stemmen op het kanaal waarop je deze wilt publiceren. Als de infographic alleen online gedeeld wordt is de indeling anders dan wanneer je deze wil publiceren n in een tijdschrift. Een lange scrollbare infographic werkt echt niet als ansichtkaart.

De infographic is dus altijd bedoeld voor het overdragen van informatie, data en kennis. Het wordt toegepast door journalisten in nieuws- en achtergrondartikelen, in financiële jaarverslagen, in openbaar vervoerssystemen als verklarend beeld, voor wetenschappelijke of educatieve doeleinden en in marketing en social media als content.

Voorbeelden infographics

Een aantal voorbeelden van onze infographics met die heel verschillende doelen en uitgangspunten dienen.

infographic-gemeente-amsterdam-economisch-daklozen

praatplaat gemeente Amsterdam economisch daklozen

jaarcijfers infographic gemeente amsterdam

presentatie jaarcijfers 2018 Fietsdepot Gemeente Amsterdam

lean infographic

uitlegtraject Verandervermogen

infographic storytelling

merkverhaal Story to Tell

Meer voorbeelden, waaronder infographics voor de gemeente Amsterdam en verschillende MKB-ers, bekijken? Ga dan naar ons werk en filter op ‘infographic’.

Ben je klaar voor je eerste infographic? Heb je materiaal dat moet worden uitgelegd? Is er iets dat jouw doelgroep moeilijk kan begrijpen? Als jij klaar bent voor een infographic, brengen wij je ideeën tot leven. Wij zorgen ervoor dat de visuals eenvoudig te delen zijn op de door jou gekozen mediakanalen en dat de inhoud begrijpelijk en relevant is.

Nieuwsgierig naar de kosten van een infographic? Neem contact met ons op.