Je merkidentiteit is veel meer dan een logo

De waarde van een logo is niet meer zo groot als deze was. Voorheen was het de basis van je bedrijfsidentiteit. Het bepaalde voor een groot deel je huisstijl.

Tegenwoordig is het logo slechts een van de vele elementen die gezamenlijk de visuele identiteit van een merk vormt. Die identiteit moet flexibel zijn en samenwerken met de niet-visuele elementen van het merk, zoals de visie, missie, belofte en het doel.

Je logo is niet jouw merk

Logo’s op zich vertellen niets over het merk. Hoewel ze nog steeds belangrijk zijn voor de merkbekendheid, ontdekking en herkenning van jouw organisatie zal een logo nooit kunnen vertellen wie jij als merk bent. Wat jullie belofte is of waar je in gelooft als organisatie. De meerwaarde van het logo is dat het symbool staat voor deze zaken. Maar alleen als er veel tijd en geld is besteed aan het geven van die betekenis.

Je logo is niet jouw merk en jouw merk is niet je logo. Merken zijn tegenwoordig veelzijdige entiteiten die zowel de identiteit van je organisatie als de ervaring bevatten. Hoe goed wij als ontwerpers ook zijn wij kunnen geen logo ontwerpen dat al jouw klanten ervan overtuigt je product of dienst geweldig te vinden.

Dus, wat is dan de toekomst van het logo?

Logo’s zijn tegenwoordig niet langer beperkt of statisch. Je kunt als merk gebruik maken van dynamische logo’s om de verschillende aspecten van een merk, zoals positionering en persoonlijkheid, te laten zien. Soms betekent dit een logo dat bij elke weergave verandert, soms betekent het een enkelvoudig merkteken maar met verschillende afbeeldingen, afhankelijk van de context van dat moment.

Dynamische logo’s

Het eerste dynamische logo is dat van MTV  het geanimeerde logo is een kunstuiting geworden waarbij MTV iedereen uitnodigt zijn of haar versie van het logo aan te leveren.  Een ander voorbeeld is Google Doodles . Google past het logo aan afhankelijk van gebeurtenissen en bijzondere evenementen en dagen. Ook Hema maakt gebruik van een dynamisch logo waarbij de kleur van het logo verandert afhankelijk van de productgroep waar het logo voor staat.

Omdat ons medialandschap steeds meer alleen digitaal is, kunnen logo’s nu worden ontworpen met beweging. Beweging zelf kan nu worden gezien als een eigen, onderscheidend aspect van je merk identiteit, net als de kleuren of het lettertype van een merk.

Generaties lang

Van logo’s kan niet langer worden verwacht dat ze onveranderd blijven.  Niet zoals voor het digitale tijdperk. Het tempo waarin de wereld veranderd gaat bijna elke maand sneller. Kon je als merk eerst generaties lang onveranderd blijven zoals Coca-Cola of Mc Donalds. Tegenwoordig mag je als merk van geluk spreken als je het een decennium volhoudt.

Dus… logo ja of nee?

We hebben nog steeds logo’s nodig, maar het logo is niet meer de basis van je merk. Logo’s zijn een cruciaal onderdeel van je totale visuele identiteit. Belangrijker is de ervaring die klanten met je organisatie hebben. Uiteindelijk is de ervaring altijd belangrijker dan de identiteit.

Meer weten? Neem contact met ons op!