?>

Meet je campagnes met UTM-codes in Google Analytics

25 augustus 2015 door Gaby

UTM-tags zijn je beste vrienden in Google Analytics als het gaat om het doormeten van je offline en online campagnes op resultaat. Heeft die commercial op tv extra verkeer opgeleverd? Waren die dure abri’s de investering waard? En hoe zit het met de social media campagne of de nieuwsbrief per e-mail?

Aan al deze uitingen kan een UTM-tag worden gehangen zodat jij precies kan bepalen wat voor jouw campagnes werkt en wat niet.

UTM-tag instellen

Maar hoe maak je nou zo’n UTM-tag? Daarvoor gebruik je de URL-maker van Google. Of, nog handiger, installeer de URL-maker als Chrome extensie.

MAAK-UTM-TAGS-MET-URL-BUILDER-GOOGLE

Je opent de webpagina (landingspage) waarop je je bezoekers wil laten uitkomen en klikt op de Chrome extensie. Vervolgens geef je onder Source het kanaal weer waarvan de traffic komt, dus bijvoorbeeld voor een Adwords campagne geef je Google op. Onder medium om welk soort uiting het gaat (bv nieuwsbrief, banner etc). En bij Campaign de naam van de campagne, bv zomermailing. Term (op welke zoekwoorden worden getarget) en content (hele precieze beschrijving van de link) zijn niet noodzakelijk om in te vullen.

Werken met Quick Sets

Let op; zeker als je met meerdere mensen UTM-tags aanmaakt is het verstandig om een strategie op te zetten met betrekking tot de naamgeving van de campagnes. Anders noemt collega A alles simpelweg ‘advertentie’ en collega B ‘advertentie-campagne1-onlineplatform2-18072015’. Om dit te voorkomen kan je werken met Quick sets (zie rode pijl in de afbeelding hierboven).

Met Quick Sets kan je veelvoorkomende tags opzetten zodat iedereen dezelfde benaming gebruikt.

MAAK-UTM-TAGS-QUICKSETS-GOOGLE

Google Analytics

De URL die je gemaakt hebt met de Google URL Builder geef je dan als link mee in de campagnes die je gaat draaien. In Google Analytics vind je deze tag vervolgens weer terug onder Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes. Et voilá, het meten kan beginnen.

Als je slim bent, dan maak je ook nog even een conversiedoel aan. Zoals in de onderstaande voorbeeld waarin het aantal aanmeldingen die vanaf een bepaalde campagne binnen komen worden gemeten. En dan is het simpelweg een kwestie van de kosten/baten beoordelen!

UTM TAGS IN GOOGLE ANALYTICS

Doormeten offline media

Ok, doormeten van online media is dus eenvoudig genoeg, maar hoe zit dat dan met offline media?

Neem het voorbeeld van de abri. Stel; de gemeente Amsterdam wil meten hoe effectief de posters van de Klaar met je Fiets campagne waren. De campagne moet leiden naar de URL www.amsterdam.nl/fiets-verkeer/fiets/klaar.

We maken er dan een vanity-url van, die eenvoudig te onthouden is, bijvoorbeeld www.amsterdam.nl/fiets die we een redirect geven naar de UTM tagged URL http://www.amsterdam.nl/?utm_source=Abri&utm_medium=Offline&utm_campaign=Klaarmetjefiets.

Vervolgens zie je deze gegevens weer terug in analytics onder Abri Offline.

Deze manier van meten is niet helemaal 100% betrouwbaar. Mensen die de abri hebben gezien zullen misschien eerst naar www.amsterdam.nl gaan of ‘Amsterdam fiets’ opgeven als zoekterm in Google, maar je krijgt toch een aardig beeld.

Vragen of hulp nodig bij het instellen van Google Analytics om conversies te meten? Mail naar gaby@wijzwerkt.nl